15 تکنیک طراحی سایت مؤثر و اهمیت آن برای مرشدان محتوا
در سناریوی رقابت امروزی، طراحی سایت استثنایی بسیار مهم است و به شما کمک میکند سایت خود را از دیگران جدا کنید و از رقبایتان پیشی بگیرید.
اگرچه یک سایت که به زیبایی طراحی شده باشد، کافی نیست؛ سایتی که خوب طراحی میشود باید شما را در ساختن یک برند و استراتژی کسب و کار کمک کند.
یک تیم مؤثر دقیقاً برای پروژهای مفاهیم طراحی خصوصی تحویل میدهد. سایت شما باید متناسب با مدل کسب و کار شما باشد. چه شرکت شما به دنبال پلتفرم ارتباطی است یا سایت فروشگاهی است، طراحان باکفایت از ابزار نامحسوس استفاده میکنند تا سایتی را طراحی کنندن که حضور آنلاین شما را بهبود میبخشد و بیشک کسب و کار شما را به پیش میراند.
1. استراتژی طراحی واکنشگرا
با تشکر از افزایش شمار دستگاههای موبایل، طراحی سایت واکنشگرا تنها یک شاخصهی مختص به تجربهی کاربری نیست. تمامی بازاریابان باید سایت واکنشگرا را به شکل یک مؤلفه در طرح استراتژیشان درک و ملاحظه کنند. این ممکن است ضروری نباشد که شما به عنوان یک بازاریاب محتوا تمام ترفندهای طراحی و توسعهی سایت واکنشگرا را بدانید. هرچند، شما باید بدانید که طراحی رسپانسیو دقیقاً چیست. به علاوه، شما باید مسئولیتهای بازاریابی محتوایتان را به دقت بشناسید.
دنیای وب گفته شده است که تحت یک سری تغییرات فنآورانه رفته است و طراحی رسپانسیو جلودار است تا جایی که بازاریابان محتوا میدانند. طراحی سایت رسپانسیو نشان میدهد که شما میتوانید محتوا بنویسید و به درجا منتشرش کنید. طرحبندی در واقع مطابق با قابلیتها و اندازهی دستگاه تغییر میکند.
افزایش نجومی در بازدید سایت از طریق دستگاه موبایل رخ داده است. شما با انبوهی از اندازهی صفحههای مختلفی برای تبلتها، تلفنهای هوشمند، فلبت، دسکتاپ، تلویزیون، کنسولها و حتی دستگاههای پوشیدنی مانند ساعت هوشمند روبرو هستید. همانطور که اندازهی صفحه دائماً تغییر میکند، شما نیاز دارید تا سایت خود را برای تمامی این دستگاههای موبایل بهینهسازی کنید. سایت شما باید به گونهای طراحی شود تا به هر اندازهی صفحهای شکل گیرد.
2. پیوسته ماندن
این یک ایدهی خوب است که المانهایی چون رنگ، طرح یا فونت را در سایتتان ثابت نگه دارید. سایت شما باید جریان نرمی از یک صفحه به صفحهی دیگر داشته باشد. این بدان معناست که فونت، رنگ و ساختار طرحبندی شما باید اساساً در بین سایت شما یکسان باشد تا ثبات را نگه دارد. این مهم است که المانها را در طول همهی صفحات ثابت باشند تا که بازدیدکنندگان احساس گمشدن نکنند.
3. نه به انبوه کردن عکسها
مردم دیگر به عکسهای فریبنده علاقهای ندارند. آنها به دنبال چشمانداز واقعگرایانهتری میگردند از چیزی که محصول دقیقاً مجسم میکند یا به نمایش میگذارد. انبوه خشک عکسها با پیشزمینهی سفید قطعاً مرسوم نیست. مردم به دنبال تصویر و شخصیت میگردند. تنها از تصاویر معنادار در سایتتان استفاده کنید. تصاویر شما پیامهای ناخودآگاه ایجاد میکنند که به مخاطب شما منتقل میشود.
4. استفاده از تصاویر رسپانسیو
طراحان اکنون میتوانند طرحبندی رسپانسیو به وجود آورند که اندازههای مختلف تصاویر را با دقتهای مختلف به نمایش میگذارند. طراحان حالا قادرند تا تصاویر موبایلبهینه شدهای را تووسعه بدهند که برای صفحات کوچکتر ایدهآل است و آنها میتوانند سپس با نسخههایی با رزولوشن بالاتر برای صفحات بزرگتر توسعه بخشند. شما ممکن است از جاواسکریپت و فایلهای اچتیاکسس برای تصاویر با سایزهای مختلف برای عرض سفحه استفاده کنید. شما همینطور میتوانید از ابزارهایی چون تاینیسورس استفاده کنید که شما را قادر میسازد تمامی تصاویر بزرگ را با URL تاینیسورس نشانگذاری کنید و باقی مانده است تا ابزار انجام دهد.
5. جستارهای رسانهی CSS
شما میتوانید یک برنامهی آموزشی از CSS-Tricks را دنبال کنید، که روشهای مختلف اصلاحات نامحسوس را با استفاده از جستجوی رسانه و روشهای استفاده از جستجوی رسانه در یک صفحهی استایلشیت ممکن میسازد. برای مثال، در صورت یک طراحی سیال با سایدباری که 35 درصد عرض صفحه را میگیرد، متناسب با اندازهی واقعی پنجرهی مرورگر، میتوان تصمیم گرفت چه کاری انجام داد اگر مرورگر بسیار باریک باشد یا عریضتر باشد و نیز دقیقاً چه کاری انجام داد اگر بیش از حد عریض باشد.
6. استفاده از جداول دادههای واکنشگرا
جداول دادهها معمولاً بسیار عریضاند. شما ممکن است کل جدول را با بیرون زوم کردن ببینید اما در این مورد، شما نیاز دارید که جفت عمودی و افقی اسکرول کنید تا جدول را مرور کنید. یک راهکار عالی به نظر میرسد که تعویض فرمت جدول برای خوانایی بسیار بهتر است. با این حال یک روش دیگر زوم کردن به بیرون نمایش دادن یک نمودار دایرهای مطابق با داده است. شما ممکن است حتی تطبیق دادن جدول را با یک نمودار کوچک مؤثر در نظر بگیرید که برای صفحات باریک بسیار مناسب است، (به جای دست بردن در محتوا، وقتی که جدول هنوز در حال نمایش است.)
7. یک سیستم ناوبری عالی طراحی کنید
بهترین روش برای مشغول شدن بازدیدکنندگان با سایت شما توسعهی یک سیستم ناوبری مستحکم و تحسینبرانگیز است که تمامی ترجیحات جستجو را به طور مؤثر پشتیبانی کند. حیاتیترین عامل در طراحی سایت آسان آن است که فرد بتواند با آن به اطلاعات دست پیدا کند. اگر بازدیدکنندگان نتوانند اطلاعاتی را که دنبالش میگردند پیدا کنند، آنها علاقهی خود را از دست میدهند و سایت را ترک میکنند. سیستم ناوبری باید ساده و شفاف باشد.
- ساختار ناوبری اولیهی شما باید ساده باشد؛
- همیشه هدایت ناوبری خود را در انتهای سایت تلفیق کنید؛
- مسیر راهنما باید در هر صفحهای قرار داشته باشد سوای صفحهی اصلی که مردم کاملاً از رد ناوبریشان آگاه اند؛
- بازدیدکنندگان را با امکان جستجوی سایت شما با استفاده کلیدواژهها تأمین کنید، با اضافه کردن جدول جستجوی آشکار در بالای سایت؛
- از امکانات ناوبری بیش از حد تا جای ممکن جلوگیری کنید؛
- این ایدهی خوبی است که تنها سه سطح از ناوبری را قرار دهید و نه بیشتر؛
- اگر خواستید لینکها را در صفحهی اصلی قرار دهید، به روشنی مقصدشان را لحاظ کنید و توضیح دهید. این مورد برای سئو بسیار کارآمد است؛
- سایت خود را با در نظر گرفتن مخاطبان هدف آماده کنید؛
- تضمین کنید که ناوبری کلی سایت شما ساده باشد، تا کاربران بتوانند راه خود را پیدا کنند بدون اینکه وارد هیچ فرآیند دشواری شوند. مطمئن شوید که فعالیت از سوی کاربر حداقل باشد با استفاده از تلفیق یک رابط ساده.
8. فلش و تصاویر متحرک را به حداقل برسانید
استفاده از جاوااسکریپت و فلش را تا جای ممکن به حداقل برسانید، زیرا تعدادی از دستگاههای موبایل و تبلتها فلش را پشتیبانی نمیکنند و این به شدت از ناوبری سایت شما جلوگیری میکند. مرورگران وبسایت زیادی هستند که افزونههای فلش از رده خارجی را اجرا میکنند و برخی حتی فلش را نصب نکردهاند، بنابراین شما باید مردم را در نظر بگیرید. تعویض به HTML5 اگر مناسب باشد برای وقتی است که شما به جانبخشی (انیمیشن) نیاز دارید. HTML5 یک جایگزین مرورگرپسند برای ادوبی فلش است.
9. سایت خود را دسترسپذیر کنید
اگر آرزوی ترافیکی پرقدرت را دارید پس شما باید سایت خود را باید متناسب و همگام با دستگاهها و مرورگرهای مختلف سازید. شما باید مطمئن شوید که سایت شما توسط هر کسی که آن را بازدید میکند قابل دسترس باشد، علیرغم نرمافزار یا مرورگری که استفاده میکنند.
همینطور بخوانید:
10. کاربردپذیری
این مهم است که در نظر داشته باشید که موفقیت سایت به کاربردپذیری آن و نه به طرح بصری آن بستگی دارد. این بهتر است که طرح کاربرگرا استفاده کنید اگر سایت سودبخش در نظر دارید. موفقیت سایت به کاربردپذیری آن بستگی دارد زیرا وجود آن بیمعنا ست اگر که کاربر نتواند آن را ببیند. گامهای سه ثانیهای، دکمههای بزرگ یا جلوههای بصری جذاب هیچ اشکالی ندارند. این ضروری است تا به کاربر اجازه دهید که تمامی قابلیتهای موجود را به وضوح ببیند. آشکاری قابلیتها به طراحی رابط کاربری خوب میانجامد. بازدیدکنندگان باید قادر باشند تا با سیستم به راحتی تعامل کنند.
11. به سبک نوشتن توجه کنید
نوشتن محتوای سایت بسیار متفاوت از محتوای چاپی است. شما باید متناسب با عادتها و ترجیحات کاربر بنویسید. از زبان بیطرف استفاده کنید. هیچکس مایل به خواندن محتوای تبلیغاتی نیست. همه از بلوکهای مطالب طولانی بدون کلیدواژه و تصاویر دوری میکنند. شما باید حرف حساب بزنید و محتوای ترد و موجز به وجود آورید. شما باید محتوای خود را دستهبندی کنید؛ از زیرعنوانها استفاده کنید؛ از لیستهای نشانهدار و المانهای بصری استفاده کنید تا از یکنواختی بلوکهای متنی یکپارچه جلوگیری کنید.
12. از کار کاربر بکاهید
اول از همه بهترین کار این است که بار شناختی را به حداقل برسانید تا برای بازدیدکننده فهمیدن ایدهای که در پس سیستم شماست آسان باشد. همینطور مطمئن شوید که کار کمتری از سوی کاربر لازم به انجام است تا از یکی از خدمات استفاده کند. تنها آن موقع است که یک بازدیدکنندهی رندوم آن را امتحان میکند. در اولین بار کاربران مایل نیستند فرمهای سایت را برای حسابی که هرگز دوباره استفاده نخواهند کرد، پر کنند. این یک ایدهی بخردانه است که سایت خود را طوری طراحی کنند که بازدیدکنندگان راحتی و آزادی آن را داشته باشند تا سایت را بدون مجبور شدن به به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی مرور کنند. آنها به محضی که خدمات شما را کشف کنند، مجدداً سایت شما میآیند.
13. از فضای منفی استفاده کنید
استفاده کردن از فضای منفی در سایتتان یک ایدهی فوقالعاده است. هیچکس پفآلودگی دوست ندارد. بازدیدکنندگان باید قادر باشند تا دقیقاً از آنچهدر مقابلشان دارند بدون جستجوی اضافی سر در آورند. طراحان نباید نگران فضای منفی باشند وقتی سایت طراحی میکنند. شما فقط باید نرمال طراحی کنید و سپس آن را ویرایش کنید و هر وقت لازم شد حذف کنید تا طرح مطلوب را پیدا کنید.
14. عرف چیز بدی نیست
تلفیق المانهای طراحی عرف سایت شما را الزاماً خستهکننده نمیکند. در حقیقت عرف برای کاستن پیچ و خمهای یادگیری یا نیاز به فهم شیوهی کار یک چیز به خصوص خوب است. فکر نمیکنید که این یک بحران کاربردپذیری میبود اگر سایتهای مختلف نمایش ظاهری RSS کاملاً متفاوتی میداشتند؟ عرف به شما کمک میکند تا اعتماد، اطمینان و اعتبار کاربران را به دست آورید. این ایدهی خوبی است که انتظارات کاربران را دنبال کنید و دقیقاً بفهمید که چه انتظاراتی آنها از موقعیت جستجو، ناوبری سایت و ساختار متن و غیره دارند.
اهمیت طراحی سایت و سودبخشی آن در کسب و کار
15. زود و مرتب تست کنید
اصل تست زود و مرتب برای تمامی پروژههای طراحی سایت ضروری است. تستهای کاربردپذیری برای فراهم کردن چشمانداز به مشکلات اساسی و مسائلی که با یک قالببندی مشخص مرتبط هستند، عالی اند. شما باید زود و به موقع تست کنید. شما باید سراغ تستهای قابل فهم بروید.
نتیجهگیری
یک مورد مشترک بین طراحی لباس و سایت وجود دارد. هر دو دنیایی پویا هستند و آنچه مربوط به امروز است هیچ ارتباطی با روزهای بعد ندارد. بهتر است ترندها را دنبال نکنید. در عوض، ایدههای خود را تست و آزمایش کنید. ایدههای خود را با تیم طراحی یوز وب به اشتراک بگذارید.
همینطور مطالعه کنید: