در حال بارگیری...
هفت قانون طلایی طراحی سایت
13 نوامبر

هفت قانون طلایی در طراحی سایت

طراحی سایت کار آسانی نیست. این دنیا پر از اصطلاح و دستور و روش است. این روش‌ها سایت شما را خارق‌العاده می‌کند تا به اهدافی که برای آن طراحی شده است دست پیدا کند.  این کار دشوار است چون شما هنوز آن را نیآموخته‌اید. با این وجود مهارتی‌ست که ارزش آن در دنیای دیجیتال در حال افزایش است. آموزش مقدمات وب دیزاین برند شما را زنده می‌کند یا از نو آن را پیرایش می‌کند.

اکنون نگاهی بیاندازید به:

اهمیت و سودبخشی سایت در کسب و کار

در شرکتی که من در آن فعالیت می‌کنم (یوز وب) ما به خدمات ممتاز طراحی باور داریم که بهترین حضور دیجیتال را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. ما چندتا قانون سراغ داریم که بنا بر تجربه‌، آن‌قدرها حیاتی هستند که سرپیچی از آن‌ها حکم مرگ دیجیتالی شما را دارد.

1. خوانایی محتوا را به فنا ندهید

اگر کاربران متن سایت شما را نتوانند بخوانند پیام شما منتقل نمی‌شود. یک متن خوانا روی سایت شما بسیار حیاتی است، برای همین ما اشتباه‌هایی که مبتدیان مرتکب می‌شوند و خوانایی سایت را به فنا می‌دهد رسوا می‌کنیم:

انتخاب رنگ ضعیف می‌تواند به آسانی نتیجه‌ی برعکس دهد. به همین منوال متنی ممکن است فونتی سفید بر روی صفحه‌ی کم‌رنگ‌تر داشته باشد و این به طرز وحشتناکی خواندن را سخت می‌کند. به طور مشابه، فونت سیاه بر روی صفحه‌ی تیره خوانایی را سخت می‌کند. متن بر روی تصویر (بنر) هم خواندن را غیرممکن می‌کند.

برای جلوگیری از چنین اشتباهی، کُـنتراسـت (تضاد) رنگی مناسب به داد شما می‌رسد: فونت سیاه روی صفحه‌ی سفید یا فونت روشن روی صفحه‌ی تیره. از بین این‌ دوتا فونت سیاه و صفحه‌ی سفید بهترین تضاد ممکن است اما چشم را خسته می‌کند. حالا اگر متن را بر روی یک تصویر می‌کشید، از روکش بر روی حروف استفاده کنید که کنتراست متن و تصویر را افزایش دهد. یک روکش تیره به متن‌هایی با رنگ روشن کمک می‌کند که واضح و برجسته شوند و روکش روشن متن تیره را روشن می‌سازد.

فونت‌هایی که خواندن‌شان آسان است اما چندان ریز نیستند بهترین انتخاب‌اند. یک متن با فونت شکسته یا آذین‌دار (سریف) خواندن را مخصوصاً برای کاربران مسن مختل می‌کند. اگر فونت زیادی کوچک باشد هم به این مشکل برمی‌خورید. فونت‌های روشن، درشت و بدون سریف خوانایی سایت‌ شما را افزایش می‌دهد.

طراحی سایت یوز وب

2. از ترتیب تصویرها استفاده کنید

یک روش اساسی در وب دیزاین استفاده از ترتیب تصویری است. این یعنی ترتیبی که کاربر اطلاعات صفحه‌ را پردازش می‌کند.

راهکارهایی وجود دارند که شما در درک کاربران‌تان از ترتیب محتوا استفاده کنید، انتخاب اندازه‌ی فونت و رنگ‌ها دوتا از این راهکارهاست. برای نمونه، عنوان مقاله‌ای که هم‌اکنون می‌خوانید درشت‌تر از تیتر متن است. همچنین، تیتر این نمونه متن بسیار بزرگ‌تر از فونت آن است. چرا؟ چون ما از کاربران می‌خواهیم تا اول عنوان ما را بخوانند سپس وارد صفحه‌‌ی ما شوند. اندازه‌‌ی مختلف عنوان‌، تیتر و متن همه به ما کمک می‌کنند تا بازدیدکنندگان را برای مشغول کردن با محتوایمان راهنمایی کنیم.

رنگ در تولید ترتیب تصویرها نیز کاربرد دارد. یعنی دکمه‌هایی که در صفحه‌ی اصلی به کاربر می‌گویند، «ثبت نام کنید» یا «اکنون خرید کنید» احتمالاً از دیگر رنگ‌های صفحه روشن‌تر هستند. رنگ لینک‌ها با رنگ متن‌ها فرق می‌کند.

به هدف‌تان از سایت فکر کنید. این‌که کاربر محصولات‌تان را بخرند؟  در لیست ایمیل‌های شما اسم بنویسند؟ درخواست مشاوره‌ی رایگان بدهند؟ هرچه باشد، شما باید از ترتیب تصویرها استفاده کنید تا کاربران‌ شما به خرید و سفارش از سایت شما سوق پیدا کنند.

3. بر نوع فونت‌ پافشاری نکنید

اکنون که صحبت از فونت‌ها باز شد، یادتان باشد که قانون کلی کار این است که از سه فونت یا کم‌تر استفاده کنید. اغلب اوقات، تنها یک فونت کفایت می‌کند. ساده بگویم، داشتن فونت‌های زیاد هیچ زیانی هم وارد نکند به سایت‌ شما ظاهر غیرحرفه‌ای می‌دهد.

از فونت‌هایی استفاده کنید که تر و تمیزند. آن‌ها باید مرتبط با حرفه‌ی شما باشند و پیامی که انتقال می‌دهید. فونت‌های بدون سریف‌ به خصوص در انتقال یک تصویر مدرن به کار می‌آیند و برای محصولات دیجیتال (از جمله سایت‌ها) رؤیایی هستند. از فونت‌های لوس و بچگانه به شدت دوری کنید.

4. کال تو اکشن آشکار بسازید

از اولین چیزهایی که کاربران شما وقتی وارد صفحه‌ی شما می‌شوند باید ببینند کال تو اکشن (Call to action) روشن و واضح است. معمولاً برای این کار دکمه‌ای بر روی صفحه‌ی اصلی تعبیه می‌کنند که به بازدیدکنندگان می‌گوید «اکنون خرید کنید»، «بیش‌تر مطالعه کنید» یا «درخواست مشاوره بدهید». کال تو اکشن به عنوان اهرم فروش شماست و مشتری را به خود وا می‌دارد.

برخی وبسایت‌ها CTA را در انتهای صفحه قرار می‌دهند یا که اصلاٌ فراموش می‌کنند آن را قرار دهند. از آن‌جایی که کال تو اکشن مشتری را به سمت استفاده از خدمات یا خرید محصولات از شما سوق می‌دهد، مطمئن شوید که این یکی از اولین المان‌هایی‌ست که مشتری باید ببیند.

طراحی سایت ارزان

5. اطلاعات تماس‌تان را قرار دهید

بدیهیه نه؟ شما شگفت‌زده می‌شوید از این‌که چندتا شرکت از این یک اقدام ساده بی‌خبرند. یکی از دلایل اصلی که بازدیدکنندگان به سایت شما می‌روند این‌ است که با شرکت شما تماس حاصل کنند. اگر آن‌ها نتوانند اطلاعاتی را که می‌خواهند به محض باز کردن صفحه‌ی سایت شما پیدا کنند، سایت شما بدون بازدید می‌ماند.

به همین ‌خاطر است که وقتی مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما واضح و در دسترس است، این سه چهار نکته را به گوش جان بسپارید:

  • شماره‌ی تماس‌تان؛
  • آدرس کاری شرکت‌؛
  • آدرس پست شرکتی (گر با آدرس کاری فرق داشته باشد)؛
  • آدرس ایمیل مخاطبان کلیدی (یا حداقل یک آدرس ایمیل کلی).

شما می‌توانید یک فرم ارتباطی هم برای مخطابان بگذارید که بخوانند و سؤال‌هایش را جواب دهند. شما باز هم باید اطلاعات تماس‌ را از جمله شماره‌ی تماس‌ و آدرس محل‌ کارتان  را کامل ضمیمه کنید. به یاد داشته باشید که برخی از کاربران هنوز تماس و بازدید از محل را به همه‌چیز ترجیح‌ می‌دهند. تعداد کاربرانی که از سیستم ارتباطی «سنتی» بهره می‌برند  متناسب با نوع کاربران است. هرچه ایجاد ارتباط با مشتری را آسان‌تر کنید، سایت‌ برای شما مفیدتر واقع خواهد شد.

6. در طراحی سایت از اتوپلِی استفاده نکنید

وقتی ویدئو، فایل صوتی یا شکل‌های دیگرِ رسانه‌ی دیجیتال به یک صفحه‌ی سایت زندگی و مشارکت می‌بخشند، از قابلیت اتوپلی خودداری کنید. قرار دادن یک ویدئو یا فایل صوتی با قابلیت اجرای خودکار در سایت شما کار ناوبری کاربران در سایت شما را دشوار می‌سازد. همین‌طور، این قابلیت‌ها پیدا کردن کال تو اکشن را دشوار می‌کند.

علاوه بر این، صدا یا فیلم اتوپلی‌ شونده برای بازدیدکنندگان اعصاب خوردکن و طاقت‌فرسا ست. تا به حال شده لینک سایتی را در موبایل‌تان باز کنید و صدای بلندی از یک ویدئو شروع به پخش شدن کند؟ نه تنها این می‌تواند گوشخراش باشد که فیلم‌های اتوپلی شونده می‌توانند ناجور و خجالت‌آور باشد اگر در جمع باشید!

راهکار برای آن خیلی مستقیم است. به جای فعال کردن اتوپلی، به کاربران اجازه دهید که دکمه‌ی اجرا را کلیک کنند.

7.  ویرایش کنید ویرایش کنید ویرایش کنید

تاکنون یک سایت شرکتی را مرور کرده‌اید تا به یک غلط املایی خیره‌کننده بربخورید؟ این اشتباه می‌تواند شما را از خواندن محتوای سایت دلزده کند و فکرتان را درگیر این کند که شرکت به سمت سراریزی فرو رفته. وقتی المان‌های بصری در یک سایت‌ برای طرح جامع آن ضروری باشد، متن نیز به همان اندازه (اگر نه بیش‌تر) مهم می‌شود.

خطاهای نقطه‌گذاری به اندازه‌ی غلط‌های دستوری و املایی می‌تواند اعتبار سایت شما را کاهش دهد. وقتی الان یا بعداً چند غلط کوچک فاجعه به بار نیآورند، غلط‌های زیاد در طول زمان می‌توانند تصویر حرفه‌ای شما را تخریب می‌کند.

وقتی سایت نهایی‌تان را طراحی کردید، مطمئن شوید که وقت بیش‌تری برای ویرایش تمام بخش‌ها بگذارید. یک یا دو همکار جور کنید تا در کار بازدید کمک کنند، خدایی نکرده اگر خطایی را از قلم انداخته باشید. وقتی غلطی پیدا کردید، درستش کنید! مطمئن شوید که سایت‌تان تمیز و بری از هر خطایی باشد تا بازدیدکنندگان چشم‌شان را از طرح و محتوای شما برندارند.

طراحی سایت یک مهارت دشوار برای چیره شدن است و شاید بگویند که بهتر است آن را به متخصصان محول کرد. هرچند اگر شما دارید کار را خودتان انجام می‌دهید، آشنایی با این قانون‌ها شما را قادر می‌سازد تا آن‌چه کار می‌کند و آن‌چه کار نمی‌کند  بشناسید وقتی کیفیت و اثربخشی سایت‌تان را ارزیابی می‌کنید.

آیا می‌خواهید بیش‌تر بدانید؟

اگر به طراحی سایت علاقه‌مندید، گرفتن تماس با تیم یوز وب را مدنظر قرار دهید. اگر به دنبال مشاوره و تیم پشتیبانی هستید، ما در خدمت‌ ایم تا شما را با سیر تا پیاز کسب و کار آنلاین آشنا کنیم.

۱ دیدگاه
15 تکنیک طراحی سایت مؤثر و روش‌های طراحی سایت برای مرشدان تولید محتوا
19/11/27

[…] هفت قانون طلایی در طراحی سایت […]

پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید